کد خبر: 1229599
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
استاد اقتصاد دانشگاه رازی در گفتگو با «جوان»:
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: یک استاد اقتصاد دانشگاه رازی معتقد است: عدالت مالیاتی به این معناست که همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. هیچ کسی نباید از پرداخت مالیات طفره برود یا معاف باشد. هر کسی که با استفاده از امکانات کشور درآمدی دارد، باید مالیاتش را بپردازد. مشاغل نسبت به سهمی که در اقتصاد دارند، بسیار کمتر مالیات پرداخت می‌کنند و باید برای عدالت در پرداخت مالیات همان طور که حقوق‌بگیران هدف مالیات‌ستانی بی‌وقفه و دقیق هستند، از اصناف و مشاغل نیز با همین دقت مالیات اخذ شود. 
 
برخورداری از نظام مالیاتی هوشمند و سیستمی یکی از لازمه‌های حکمرانی در دنیای امروز به شمار می‌رود.
مالیات یکی از منابع درآمدی پایدار دولت‌ها به شمار می‌رود، به همین دلیل کشور‌های پیشرفته در زمینه دریافت مالیات از همگان متناسب با درآمدشان اقدام کرده‌اند. 
از آنجا که ما به منابع عظیم نفت و گاز دسترسی داریم، موضوع مالیات تا الان برای‌مان جدی نبوده است، اما وابستگی به درآمد‌های نفت و گاز برای اداره کشور چند مشکل اساسی دارد. 
موضوع اول این است که به زعم کارشناسان، درآمد‌های حاصل از فروش نفت و گاز متعلق به تمامی نسل‌هاست و نباید برای امور جاری کشور از آن استفاده کرد. این مبالغ باید در امور زیربنایی و توسعه زیرساخت‌ها به کار بیفتد.
از سوی دیگر، نفت و گاز قابلیت تحریم دارند و می‌توانند همچون پاشنه آشیلی برای کشور عمل کنند. 
عدم‌دریافت مالیات از همگان باعث بی‌انگیزگی افرادی می‌شود که مالیات‌شان را به صورت مرتب پرداخت می‌کنند. بسیاری از کارشناسان بر لزوم تمرکز بر مالیات‌ستانی حقه از همگان در کشور تأکید می‌کنند. 
سهراب دل‌انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی در گفتگو با «جوان» در خصوص این موضوع که پرداخت مالیات از سوی اصناف و مشاغل تناسبی با سهم آن‌ها در تولید ناخالص ملی کشور ندارد، تصریح کرد: در گذشته هیچ شاخص دقیقی برای محاسبه درآمد افراد وجود نداشت و اصناف و مشاغل به صورت خوداظهاری مالیات‌شان را می‌پرداختند. قطعاً مؤدیان میزان کمتری نسبت به درآمدشان اظهار می‌کردند و مالیات‌شان را می‌دادند. 
وی ادامه داد: اصناف و مشاغل دفاتر مالیاتی دقیقی نداشتند و به همین دلیل امکان فرار مالیاتی برای‌شان وجود داشت، به همین دلیل می‌بینیم که میزان مالیات پرداختی بسیاری از اصناف و مشاغل از حقوق‌بگیران هم کمتر است. مشاغل خاصی مانند طلافروشان و بنگاه‌های املاک نیز همین شرایط را دارند و مالیات حقه را نمی‌پردازند. 
استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: طی دو تا سه سال اخیر اقداماتی در راستای بررسی تراکنش‌ها و کارتخوان‌ها صورت گرفته است و توانسته‌ایم به محاسبه دقیق درآمد افراد بپردازیم. در شرایطی که اطلاعات کسب‌وکار‌ها به صورت خودکار در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، امکان فرار مالیاتی از بین رفته است. 
دل‌انگیزان گفت: قاعدتاً اصناف و مشاغل باید مالیات حقه خود را بپردازند. همان طور که حقوق‌بگیران بدون هیچ وقفه‌ای و بدون امکان فرار مالیاتی هر ماه مالیات‌شان کسر می‌شود، اصناف و مشاغل نیز باید هدف مالیات‌ستانی دقیق، هوشمند و سیستمی قرار گیرند. 
وی ادامه داد: در گذشته، سهم مشاغل و اصناف در درآمد‌های مالیاتی دولتی ناچیز بوده است، زیرا این دسته از فعالان اقتصادی مالیات حقه را پرداخت نمی‌کرده‌اند، اما از دو تا سه سال گذشته روند‌های خوبی طی شده است و در آینده شاهد وصول مالیات حقه از اصناف و مشاغل خواهیم بود. 
این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی سرانه پرداخت مالیات از سوی طلافروشان ۹ میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان در سال است، یعنی اینکه آنان یک‌پنجم یک کارمند مالیات داده‌اند که اصلاً منطقی نیست. 
دل‌انگیزان گفت: عدالت مالیاتی به این معناست که همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. هیچ کسی نباید از پرداخت مالیات طفره برود یا معاف باشد. هر کسی که با استفاده از امکانات کشور درآمدی دارد، باید مالیاتش را بپردازد. مشاغل نسبت به سهمی که در اقتصاد دارند، بسیار کمتر مالیات پرداخت می‌کنند و باید برای عدالت در پرداخت مالیات همان طور که حقوق‌بگیران هدف مالیات‌ستانی بی‌وقفه و دقیق هستند، اصناف و مشاغل نیز با همین دقت مالیات اخذ شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار